De Hel van het Mergelland - Reisverslag uit Eijsden, Nederland van SR fietsers SNS REAAL - WaarBenJij.nu De Hel van het Mergelland - Reisverslag uit Eijsden, Nederland van SR fietsers SNS REAAL - WaarBenJij.nu

De Hel van het Mergelland

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg SR fietsers

06 April 2014 | Nederland, Eijsden

Druk, druk, druk en daardoor (te) weinig tijd om de site bij te houden, maar we zitten niet stil. Integendeel we zijn druk bezig om de benodigde sponsorgelden bijeen te krijgen en, niet onbelangrijk ook op de zondagen zoveel als mogelijk op de racefiets kilometers maken. Daarnaast door de week als het maar enigszins kan alles op de fiets doen. Gelukkig genieten we van een fantastisch voorjaar en kan er veel worden gefietst.

Een tocht die we onlangs hebben gereden en apart willen noemen was vanuit Eijsden, de Volta Classic. Helaas is het deze naam geworden, want de oude naam, "De Hel van het Mergelland", vonden we aansprekender en meer recht doen aan de toer.
Zo'n tocht is nog een aardige onderneming. De avond er voor alles klaar leggen en zorgen dat de fiets in orde is, want op de dag zelf gaat de wekker om 5 uur in de ochtend en om 6 uur zaten we in de auto op weg naar Limburg.

Daar aangekomen was het al een drukte van belang. Parkeerplaats zoeken, fietsen van de drager, wielerkleding aan, startbewijzen halen en kwart voor negen zaten we op de fiets. De "hel" van die dag bestond uit de hele dag klimmetjes rijden in de Belgische voerstreek. Eindeloos heuvel op, heuvel af en daar zitten hele pittige tussen met soms een stijgingspercentage van 8%. Pittig dus.

De route was perfect uitgepijld en op drukke kruispunten stonden zelfs verkeersregelaars. Je waant je dan af en toe een echte wedstrijdrenner. Onderweg twee stops voor drinken en eten en zelfs service aan de fiets. Goed georganiseerd dus. Daarnaast geweldig weer dus we hebben er zeer van genoten ondanks dat er stevig geklommen moest worden. De beloning is er dan ook altijd weer: je hebt het gehaald en je mag afdalen met soms snelheden van 60 km/u of meer.

Aan het einde van de middag in Eijsden op het plein een echte finishboog, een medaille, een heus Limburgs fanfare-orkest inclusief enthousiaste dirigent en uiteraard een welverdiend biertje.

Aan het einde van de dag lekker onder de douche en moe maar voldaan 's-avonds op de bank.

• 19 Mei 2014 - 19:46

Saskia:

Tja, wat wil je, de Vroenhof in Eijsden en binnengehaald worden door de "rode" of "blauwe" harmonie : een goede sfeer verzekerd!
    Voor een volgende keer kan ik jullie aanraden te gaan eten bij eetcafé Aon 't bat, aan de Maas in Eijsden. Sfeervol en lekker.
    Groet, saskia

• 19 Mei 2014 - 21:39

Gerrit:

Hoi Saskia,
    Dank voor de tip, maar volgend jaar fiets je toch gewoon mee...? Kun je ons de weg wijzen naar het eetcafé. Het was de blauwe harmonie en de sfeer was heel gezellig op het plein. Ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat van alle tochten dit de pittigste is, de mooiste, maar bovenal ook de gezelligste. Dikke pluim voor Limburg dus.
    Gerrit